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Carlos Lourenço

Professor Auxiliar
Department
Economia
Scientific Area
Economia Aplicada e Métodos
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Biography

Carlos Lourenço ingressou no ISEG como Professor Auxiliar em 2017 e tem provimento definitivo desde 2023.

Antes da sua nomeação no ISEG, foi Professor Auxiliar na Universidade da Carolina do Sul e, antes disso, na Universidade Erasmus de Roterdão.

Na Rotterdam School of Management da Erasmus, foi também o Diretor do programa de Mestrado em Gestão de Marketing durante quatro anos.

Tendo iniciado a sua carreira académica no ISCTE em Lisboa em 2003, também lecionou escolas de verão em econometria aplicada na Universidade da Calabria e na Universidade de São Paulo.

Carlos Lourenço faz investigação principalmente em economia comportamental, finanças comportamentais e comportamento do consumidor.

Juntamente com os seus coautores, tem publicado nas principais revistas double-blind e peer-reviewed internacionais, como a Journal of Marketing Research (JMR), a International Journal of Research in Marketing (IJRM), a Journal of Interactive Marketing (JIM), a Psychology & Marketing (P&M) e a Industrial Marketing Management (IMM).

Carlos Lourenço é licenciado em Economia pela Universidade Católica em Lisboa e possui um mestrado e um doutoramento em Marketing, ambos pela Universidade de Tilburg.

Ganhou o Prémio EMAC McKinsey de Melhor Dissertação de Doutoramento Europeia em Marketing em 2011.

Carlos Lourenço tem dois filhos e, além da academia, dedica o seu tempo à sua família.

Education

2010 Philosophiae Doctor , Sciences de Gestion, Autre
Tilburg University (Netherlands)
2005 Master of Science, Sciences de Gestion, Autre
Tilburg University (Netherlands)
2003 Autre, Science, Economia Aplicada e Métodos
ISCTE (Portugal)
2001 Bachelor of Science, Economie, Economia
Universidade Católica Portuguesa de Lisboa (Portugal)

Publications & Citations

Journal article
Year Title / Publication Link
2023 Credible vs. deceptive threat of market entry: Empirical evidence from the US airline industry
Industrial Marketing Management
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2022 How Songs from Growing Up and Viewers’ Attachment Styles Affect Video Ads’ Effectiveness
Psychology and Marketing
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2020 Whose Algorithm Says So: The Relationships Between Type of Firm, Perceptions of Trust and Expertise, and Acceptance of Financial Robo-Advice
Journal of Interactive Marketing
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2015 The Impact of Category Prices on Store Price Image Formation: An Empirical Analysis
Journal of Marketing Research
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2013 The Impact of National Brand Introductions on Hard Discounter Image and Share-of-Wallet
International Journal of Research in Marketing
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Working Papers
Year Title / Publication Link
2022 Details and Big Pictures: Consumer Use of Actual Prices and Price Images When Choosing a Store
Working Paper do Departamento de Economia do ISEG
2022 The Effect of Range of Outcomes and Magnitude of Rewards on Lying Behavior in Anonymous Dice-Under-Cup Trials
Working Paper do Departamento de Economia do ISEG
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2017 Consumer Acceptance of Online Pension Investment Advice
Netspar Series
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2015 Details and Big Pictures: Consumer Use of Actual Prices and Price Images When Choosing a Store
Working Paper
2015 Lying Aversion
Working Paper
2013 Using Preferred Outcome Distributions to Estimate Value and Probability Weighting Functions in Decisions Under Risk
Working Paper
2013 Building a Distribution Builder: Design Considerations for Financial Investment and Pension Decisions
Netspar Series
2012 Measuring and Debiasing Consumer Pension Risk Attitudes
Netspar Series
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Proceedings from scholarly meetings
Year Title / Publication Link
2018 Making Ideas Break Through the Crowd: The Efficacy of Marketing Communication Instruments and the Success of Crowdfunding
AMA Winter Conference
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2016 Quantified-Self and Health-Related Outcomes
Health, Technology, and Moralization Workshop
2009 Details and big pictures: Consumers' use of actual prices and price images when choosing a store
INFORMS Marketing Science Conference
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2008 Dynamic store price image formation and category pricing
INFORMS Marketing Science Conference
2007 In search of lighthouse categories: Dynamic store price image formation and category pricing
Marketing Dynamics Conference
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2006 Store Price Image: The Missing Link
EMAC Doctoral Colloquium
2006 Modelos multinível e dados hierárquicos (Multilevel models and hierarchical data)
Annual Conference of the Portuguese Statistical Society
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Paper presented at academic or professional meetings
Year Title / Publication Link
2016 Music and Nostalgia: Understanding the Impact of Music in Older Consumers
Thesis
Year Title / Publication Link
2010 Consumer Models of Store Price Image Formation and Store Choice
2005 Store Price Image: Empirical Findings From Individual- and Store-Level Data
Practitioner presentation, keynote, invited lecturer
Year Title / Publication Link
2017 Individual and Collective Sensory Experiences in Advertising and Sales and Their Downstream Consequences: Lessons From The Lab

Teaching

Semester Course Degree Coordinator
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Experimental Economics Licenciatura Bolonha em Economia - Economics, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia Yes
Economia e Finanças Comportamentais Licenciatura Bolonha em Economia - Economics, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia No
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2023/2024 DOMAS JUNČA
THE EFFECT OF PRICE AND NON-PRICE INCUMBENT REACTIONS ON A LOW-COST CHALLENGER’S TIME TO EXIT FROM THE MARKET: AN EMPIRICAL REASSESSEMNT OF THE US AIRLINE MARKET AND THE GERMAN BUS MARKET.
Instituto Superior de Economia e Gestão
Master Ver
2021/2022 ANA MAFALDA NETO DA SILVA PINTO PALMELA
Effects of Color Priming on Economic Behavior
Instituto Superior de Economia e Gestão
Master